
Exhibit No. 7-FCC Form 301 
Section II, Question 5 
Airen Broadcasting Company 
Page 1 
 
 
 

Character Issues 
 
A.   Involving Meridian Communications of Idaho, Inc. 
 

On August 18, 1999, Meridian Communications of Idaho, Inc. (“MCID”), which is one-
third owned by Airen’s sole shareholder, filed a settlement agreement with the Commission, 
asking the Commission to grant MCID’s application for a construction permit on Channel 20 in 
Idaho Falls, Idaho (See BPCT-19950306KF).  Four years earlier, on March 6, 1995, The Post 
Company (“Post”), licensee of Station KIFI-TV, Idaho Falls, Idaho, had filed a Petition to Deny 
MCID’s application alleging financial and real-party-in-interest issues.   On December 17, 1999, 
the Post filed a supplement alleging that (a) MCID had violated the FCC’s multiple ownership 
rules; (b) MCID had made misrepresentations and lacked candor; and (c) MCID was not 
qualified to be a licensee.   On January 27, 2000, Fisher Broadcasting, Inc. (“Fisher”), the 
licensee of KIDK(TV), Idaho Falls, Idaho,  filed comments in support of Post’s petition  
 

By staff letter dated July 22, 2003, the Commission rejected the Post and Fisher 
allegations and granted MCID’s application.   
 

On August 21, 2003, Post filed a Petition for Reconsideration challenging the staff’s 
decision.  MCID filed its opposition thereto on September 4, 2003, and a reply pleading was 
filed by Post on September 15, 2003.  As of this date, those matters remain pending.   
 
B.   Involving Rocky Mountain Broadcasting Company and Beartooth Communications 

Company 
 

Suzanne E. Rogers and Brian J. Plant hold attributable interests in Rocky Mountain 
Broadcasting Company (“RMBC”).  On February 13, 2004, MMM License, LLC (“MMM”) 
filed a Petition to Revoke and Deny the Licenses, Authorizations and Applications of RMBC 
relating to RMBC’s applications for a TV Translator Station (Ch. 28) (BNPTT-20000828BIK) 
and a TV Booster Station (Ch. 10), Great Falls, Montana (BNPTVB-20000930BBS).   MMM 
alleged that RMBC lacked financial resources; that it had made material misrepresentations; and 
that it had violated the FCC’s multiple ownership rules.   On March 30, 2004, MMM filed a 
supplement to its petition.   RMBC filed responsive pleadings and the matter remains pending 
before the Commission.  
 

On January 16, 2004, KRTV Communications, Inc. (“Cordillera”) filed an Informal 
Objection to RMBC’s Translator Application alleging a site availability question.  On April 1, 
2004, Cordillera filed supplemental comments incorporating the allegations of MMM.    RMBC 
filed responsive pleadings and the matter remains pending before the Commission.   RMBC’s  



Exhibit No. 7-FCC Form 301 
Section II, Question 5 
Airen Broadcasting Company 
Page 2 
 
 
responsive pleadings to both Cordillera and MMM demonstrate that neither the Cordillera nor 
the MMM statements in their various pleadings hold any merit and that all should be dismissed 
by the Commission. 


