
Exhibit No. 4-FCC Form 302 
Section II, Question 4 
Airen Broadcasting Company 
Page 1 
 
 
 

Character Issues 
 
A.   Involving Meridian Communications of Idaho, Inc. 
 

On August 18, 1999, Meridian Communications of Idaho, Inc. (“MCID”), which is one-
third owned by Airen’s sole shareholder and includes Suzanne E. Rogers and Brian J. Plant as 
attributable interest holders, filed a settlement agreement with the Commission, asking the 
Commission to grant MCID’s application for a construction permit on Channel 20 in Idaho Falls, 
Idaho (See BPCT-19950306KF).  Four years earlier, on March 6, 1995, The Post Company 
(“Post”), licensee of Station KIFI-TV, Idaho Falls, Idaho, had filed a Petition to Deny MCID’s 
application alleging financial and real-party-in-interest issues.   On December 17, 1999, the Post 
filed a supplement alleging that (a) MCID had violated the FCC’s multiple ownership rules; (b) 
MCID had made misrepresentations and lacked candor; and (c) MCID was not qualified to be a 
licensee.   On January 27, 2000, Fisher Broadcasting, Inc. (“Fisher”), the licensee of KIDK(TV), 
Idaho Falls, Idaho, filed comments in support of Post’s petition. 
 

By staff letter dated July 22, 2003, the Commission rejected the Post and Fisher 
allegations and granted MCID’s application.   
 

On August 21, 2003, Post filed a Petition for Reconsideration challenging the staff’s 
decision.  MCID filed its opposition thereto on September 4, 2003, and a reply pleading was 
filed by Post on September 15, 2003.  On July 21, 2005, the Commission again denied Post’s 
claims in a letter from Barbara A. Kreisman, Chief, Video Division, Media Bureau, to J. 
Dominic Monahan (“Kreisman Letter”).   

 
On August 22, 2005, the successor to Post, NPG of Idaho, Inc., filed an Application for 

Review of the Kreisman Letter.  In responsive pleadings, Meridian demonstrates that NPG lacks 
standing and offers baseless allegations and factually incorrect assertions in its Application for 
Review, and that the Application should be dismissed by the Commission.  The NPG 
Application for Review remains pending with the Commission. 
 
B.   Involving Rocky Mountain Broadcasting Company  
 

Suzanne E. Rogers and Brian J. Plant hold attributable interests in Rocky Mountain 
Broadcasting Company (“RMBC”).  On February 13, 2004, MMM License, LLC (“MMM”) 
filed a Petition to Revoke and Deny the Licenses, Authorizations and Applications of RMBC 
relating to RMBC’s applications for a TV Translator Station (Ch. 28) (BNPTT-20000828BIK) 
and a TV Booster Station (Ch. 10), Great Falls, Montana (BNPTVB-20000930BBS).   MMM 
alleged that RMBC lacked financial resources; that it had made material misrepresentations; and 



Exhibit No. 4-FCC Form 302 
Section II, Question 4 
Airen Broadcasting Company 
Page 2 
 
 
that it had violated the FCC’s multiple ownership rules.   On March 30, 2004, MMM filed a 
supplement to its petition.   RMBC filed responsive pleadings and the matter remains pending 
before the Commission.  
 

On January 16, 2004, KRTV Communications, Inc. (“Cordillera”) filed an Informal 
Objection to RMBC’s Translator Application alleging a site availability question.  On April 1, 
2004, Cordillera filed supplemental comments incorporating the allegations of MMM.    RMBC 
filed responsive pleadings and the matter remains pending before the Commission.    

 
RMBC’s  responsive pleadings to both Cordillera and MMM demonstrate that neither the 

Cordillera nor the MMM statements in their various pleadings hold any merit and that all should 
be dismissed by the Commission. 


