
Exhibit 7

FCC Form 314

Section II, Question 7

Oregon Trail Broadcasting Company

Page -1-

CHARACTER ISSUES

Introduction

Oregon Trail Broadcasting Company, the proposed assignor of Station KPVI-DT,
Pocatello, Idaho, is a subsidiary corporation of Intermountain West Communications Company
(“Intermountain West”), the successor company to Sunbelt Communications Company.  As set
forth herein, Intermountain West is the 100% owner of the following other licensee companies
and stations: 

Beartooth Communications Company, the licensee of Station KTVH-DT,
Helena, Montana (“BCC”)

Bozeman Trail Communications Company, the licensee of Station
KCWY-DT, Casper, Wyoming (“BTCC”)

Falls Broadcasting Company, the licensee of Station KXTF-DT, Twin
Falls, Idaho (“Falls”).

Ruby Mountain Broadcasting Company, the licensee of Station KENV-
DT, Elko, Nevada (“Ruby”)

Sierra Communications Company, the licensee of Station KRNV-DT,
Reno, Nevada (“Sierra”)

Southern Nevada Communications Company, the licensee of Station
KSNV-DT, Las Vegas, Nevada

Yuma Broadcasting Company, the licensee of Station KYMA-DT, Yuma,
Arizona (Yuma”)

Over the course of the past 15 years, various pleadings, objections and complaints have
been filed against Intermountain West and certain of its subsidiary licensees, seeking to revoke
or deny their licenses.  Except for the license renewal for Station KCWY-DT, granted April 12,
2013, the result has been an across-the-board hold imposed on the license renewal applications
of the above stations.  This includes the license renewal for Station KPVI-DT, Pocatello, Idaho,
filed with the FCC on May 30, 2005, more than seven years ago (see BRCT-20050530AIN). 
While most of the issues raised in the above pleadings and objections have been addressed and
dealt with by the FCC, there remain residual issues in certain of those cases.  This Exhibit sets
forth a history of those claims and their current status.



Exhibit 7

FCC Form 314

Section II, Question 7

Oregon Trail Broadcasting Company

Page -2-

Yuma Broadcasting Company

The FCC records indicate the FCC’s Enforcement Bureau has three imposed holds on the
processing of the 2006 renewal application filed by Station KYMA-DT, Yuma, Arizona.  Two of
the license renewal holds are due to obscenity complaints associated with two NBC network
programs.  Apparently these holds stem from the carriage of a program titled Las Vegas and a
Notre Dame football game where a fleeting explicative was aired.

There is also a news distortion complaint stemming from a local citizen complaining that
the citizen was referred to mistakenly in a local newscast as having been arrested in possession
of heroin when apparently the drug in question was hashish.  The complainant was further upset
when the station did not issue an immediate correction to the news story (see attached news story
describing the arrest).  The FCC has viewed this as a news distortion complaint and placed a
hold on the license application.

Beartooth Communications Company

Beartooth Communications Company (“BCC”) is a wholly owned subsidiary of
Intermountain and the licensee of Station KTVH-DT, Helena, Montana.  On February 13, 2004,
MMM License, LLC (“MMM”) filed a Petition to Revoke and Deny the Licenses,
Authorizations and Applications of BCC (“MMM Petition”), concerning, with respect to BCC,
the Applications for Television Translator Stations in Billings, Bozeman, Butte, Great Falls,
Havre, Helena, Kalispell, Lewistown, and Missoula, Montana (“BCC Translator Applications”),
and the Application for On-Channel Booster Station for Channel 12, Great Falls, Montana (Fac.
ID 159493), FCC File No. BNPTVB-20030915ACY (“BCC Booster Application”).

In the MMM Petition, MMM alleged that BCC lacked the necessary financial resources
to complete construction on the above-referenced Applications, that BCC made material
misrepresentations concerning its financial qualifications, and that BCC violated the FCC’s
multiple ownership rule (47 C.F.R. §73.3555).  MMM also filed a First Supplement to the MMM
Petition (dated March 30, 2004) in which it puts forth additional speculative arguments as to the
issues it raised initially in the MMM Petition (“First Supplement”).  Through Counsel, BCC
filed its Opposition to the MMM Petition on February 26, 2004, and filed their Motion to Strike
and Opposition to First Supplement of MMM License, LLC on April 13, 2004.  In both of these
responsive pleadings, BCC demonstrated that MMM had offered only speculative claims
concerning BCC which were wholly unsupported by anyone with personal knowledge, and were
wholly unsupported by the Commission’s rules and application procedures.  

On January 16, 2004, KRTV Communications, Inc., KXLF Communications, Inc.,
KPAX Communications, Inc., and KTVQ Communications, Inc. (“Cordillera”) filed several
Informal Objections to certain of BCC’s translator applications alleging that BCC violated
Commission policy with respect to site availability.  On April 1, 2004, Cordillera filed
Comments with the Commission with respect to its previously filed Informal Objections and
reciting the same issues raised by MMM and BCC, its parent company, Intermountain, and its



Exhibit 7

FCC Form 314

Section II, Question 7

Oregon Trail Broadcasting Company

Page -3-

affiliates.  BCC filed a response to the Informal Objection on April 30, 2004, reiterating that
none of the Cordillera statements hold any merit and that all should be dismissed by the
Commission.  Cordillera filed its Reply Comments on May 17, 2004.  Both the MMM Petition
and the Cordillera Comments include allegations that were rejected by the Commission in its
July 22, 2003 letter.  The BCC translator applications were dismissed by the Commission in
August, 2011.

Bozeman Trail Communications Company

Bozeman Trail Communications Company (“BTCC”) is a wholly owned subsidiary of
Intermountain.  BTCC held a minority 49% interest in Sweetwater Broadcasting Company
(“SBC”), the licensee of KCWY, Casper, Wyoming, with James E. Rogers holding an
attributable interest in SBC as an officer and a director.  On February 17, 2004, SBC filed an
application to transfer control of KCWY to BTCC (FCC Form 315), File No. BTCCT-
20040217ACN.  On March 29, 2004 Max Media of Montana, LLC, the parent of MMM License,
LLC, filed a Petition to Deny the transfer of control application, arguing that BTCC has de facto
control over KCWY.  Sweetwater filed its Opposition to Max Media’s Petition on April 12,
2004.  Max Media filed its reply to the Opposition on April 22, 2004.  In a letter dated July 29,
2005 from Donna C. Gregg, Chief, Media Bureau, to SBC, BTCC and Uhlmann/Latshaw
Broadcasting, LLC, the Bureau found Max Media lacked standing to file the Petition to Deny
and dismissed the allegation of de facto control.  Although the Bureau issued a Notice of
Apparent Liability (“NAL”) against Sweetwater in this proceeding, the foundation for the NAL
was not based upon issues of character but the failure to file various documents relating to future
ownership of Station KCWY.  The FCC granted the transfer of control application on
November 11, 2005.  In addition , the license renewal application for KCWY-DT was granted by
the FCC on April 12, 2013.

Meridian Communications of Idaho

On August 18, 1999, Meridian Communications of Idaho, Inc. (“Meridian”) and Flat Iron
Ranches, Inc. (“Flat Iron”) submitted a settlement agreement to the Commission seeking its
approval to resolve the impasse between their mutually exclusive applications for a construction
permit for a new UHF television station on Channel 20 in Idaho Falls, Idaho.  These applications
had been pending since 1995.  Shortly after Meridian filed its original application, on May 15,
1995 The Post Company (“Post”), the licensee of station KIFI-TV, Idaho Falls, Idaho filed a
petition to deny that application.  Some four years later, on December 17, 1999, after the
settlement agreement was filed, Post filed a supplement to its earlier petition alleging that
Meridian had violated the FCC’s multiple ownership rules because of familial ties between
James E. Rogers, the chief principal of Intermountain West, and his children, Suzanne Rogers an
Perry Rogers, the chief principals in Meridian; had made misrepresentations and lacked candor;
and that Meridian was otherwise not qualified to be a licensee.  



Exhibit 7

FCC Form 314

Section II, Question 7

Oregon Trail Broadcasting Company

Page -4-

Oregon Trail Broadcasting Company

On the same date, December 17, 1999, The Post Company also filed a petition to deny or
revoke the licenses held by Intermountain through its subsidiaries for stations KPVI(TV),
Pocatello, Idaho, KJWY(TV) , Jackson, Wyoming, and KXTF(TV), Twin Falls, Idaho.  Therein1

Post claimed there were substantial family, ownership and business relationships between
Meridian and Intermountain. 

On January 27, 2000, Fisher Broadcasting, Inc. (“Fisher”), the licensee of KIDK(TV),
Idaho Falls, Idaho, also filed comments in support of Post’s petition stating it was concerned
about the family relationships between Intermountain and Meridian.  They also questioned the
proprietary of a local marketing agreement between Intermountain’s station KXTF(TV), Twin
Falls, Idaho and Compass Communications of Idaho, Inc. (“Compass”), the licensee of
KFXP(TV) Pocatello, Idaho.

In a letter dated July 22, 2003 from Barbara A. Kreisman, Division Chief, Video
Division, Media Bureau to J. Dominic Monahan, Esquire, the Commission staff rejected all of
the Post and Fisher allegations finding that neither had raised a substantial material question of
fact.  In its letter decision the FCC acknowledged that Post had also challenged licenses of
stations KPVI(TV), KFXP(TV), and KJWY(TV).  However, the Commission staff stated that the
petition against those stations would be addressed in a separate proceeding.  

The result of the Commission’s July 22, 2003 decision was to resolve all character issue
allegations against Meridian and Intermountain in their favor.  To the extent the issue remained
regarding the Local Marketing Agreement between stations KXTF(TV) and KFXP(TV), its
impact on the licenses of stations KPVI(TV), KXTF(TV) and KJWY(TV), that was left to a
separate proceeding.  Moreover, no character issues (e.g. misrepresentation or lack of candor)
were associated with that matter.

Notwithstanding the Commission staff’s favorable letter ruling regarding Meridian and
Intermountain with respect to the Post and Fisher allegations, Post filed a Petition for
Reconsideration of the letter decision on August 21, 2003 challenging the staff’s findings on
Meridian’s financial qualifications and the real party in interest issue.  Absent from the request
for reconsideration was any reference to the earlier alleged misrepresentation issue (i.e. character
issue). Intermountain filed its opposition thereto on September 4, 2003 and a reply pleading was
filed by Post on September 15, 2003.  In a letter dated July 21, 2005 from Barbara A. Kreisman,
Division Chief, Video Division, Media Bureau to Post, Meridian and Intermountain, the
Commission staff denied the Petition for Reconsideration stating that Post failed to provide the
Commission with any new evidence to support its claims.

Station KJWY(TV) was sold to PMCM TV, LLC on June 12, 2009 (see BALED-20090227ABM, granted June 10,
1

2009).



Exhibit 7

FCC Form 314

Section II, Question 7

Oregon Trail Broadcasting Company

Page -5-

NPG of Idaho (“NPG”), the new licensee of KIFI-TV, filed an Application for Review on
August 22, 2005 challenging the staff findings.  Intermountain filed its opposition on September
6, 2005 and a reply pleading was filed by NPG on September 13, 2005.

On January 11, 2011, the FCC issued a Memorandum Opinion and Order which resulted
in the affirmance of the staff grant of the construction permit for Channel 20 to Meridian
Communications of Idaho, Inc. (“Meridian”).  In reaching that decision, the Commission dealt
with allegations raised by NPG of Idaho, Inc. (the successor to The Post Company) (“NPG”)
which opposed the application for the permit on the grounds that James Rogers, the father of
Suzanne Rogers and Perry Rogers, was the real party in interest in the Channel 20 application.

The Commission also took note that the Joint Sales Agreement, a Shared Services
Agreement, a Construction and Lease Agreement and a Co-Location/Co-Use Agreement
between Rocky Mountain Broadcasting Company (“Rocky Mountain”) and BCC involving
Stations KMTF(TV) and KTVH(TV), both in Helena, Montana, were yet to be examined.

This explanatory exhibit is provided out of abundance of caution and in the interest of
full disclosure.


