
EXHIBIT NO. 3 
FCC Form 346  
 
Oregon Trail Broadcasting Company 
  
Page 1 of 2 
__________________________________________ 
 
Question 3 
 
Oregon Trail Broadcasting Company (“Oregon Trail”) is a wholly-owned subsidiary of Sunbelt Communications 
Company (“Sunbelt”).  Although no character issues have been raised against Oregon Trail during the current 
license period, the following is a list of issues involving Sunbelt and its other wholly-owned subsidiaries. 
 
Meridian Communications of Idaho 
 
On August 18, 1999, Meridian Communications of Idaho, Inc. (“Meridian”) and Flat Iron Ranches, Inc. (“Flat Iron”) 
submitted a settlement agreement to the Commission seeking its approval to resolve the impasse between their 
mutually exclusive applications for a construction permit for a new UHF television station on Channel 20 in Idaho 
Falls, Idaho.  These applications had been pending since 1995.  Shortly after Meridian filed its original application, 
on May 15, 1995 The Post Company (“Post”), the licensee of station KIFI-TV, Idaho Falls, Idaho filed a petition to 
deny that application.  Some four years later, on December 17, 1999, after the settlement agreement was filed, 
Post filed a supplement to its earlier petition alleging that Meridian had violated the FCC’s multiple ownership rules 
because of familial ties with Sunbelt Communications Company (“Sunbelt”); had made misrepresentations and 
lacked candor; and that Meridian was otherwise not qualified to be a licensee.   
 
On the same date, December 17, 1999, Post also filed a petition to deny or revoke the licenses held by Sunbelt 
through its subsidiaries for stations KPVI(TV), Pocatello, Idaho, KJWY(TV), Jackson, Wyoming, and KXTF(TV), 
Twin Falls, Idaho.  Therein Post claimed there were substantial family, ownership and business relationships 
between Meridian and Sunbelt.  
 
On January 27, 2000, Fisher Broadcasting, Inc. (“Fisher”), the licensee of KIDK(TV), Idaho Falls, Idaho, also filed 
comments in support of Post’s petition stating it was concerned about the relationship between Sunbelt and 
Meridian.  They also questioned the proprietary of a local marketing agreement between Sunbelt’s station 
KXTF(TV), Twin Falls, Idaho and Compass Communications of Idaho, Inc. (“Compass”), the licensee of KFXP(TV) 
Pocatello, Idaho. 
 
In a letter dated July 22, 2003 from Barbara A. Kreisman, Division Chief, Video Division, Media Bureau to J. 
Dominic Monahan, Esquire, the Commission staff rejected all of the Post and Fisher allegations finding that neither 
had raised a substantial material question of fact.  In its letter decision the FCC acknowledged that Post had also 
challenged licenses of stations KPVI(TV), KFXP(TV), and KJWY(TV).  However, the Commission staff stated that 
the petition against those stations would be addressed in a separate proceeding.   
 
The result of the Commission’s July 22, 2003 decision was to resolve all character issue allegations against 
Meridian and Sunbelt in their favor.  To the extent the issue remained regarding the Local Marketing Agreement 
between stations KXTF(TV) and KFXP(TV), its impact on the licenses of stations KPVI(TV), KXTF(TV) and 
KJWY(TV), that was left to a separate proceeding.  Moreover, no character issues (e.g. misrepresentation or lack of 
candor) were associated with that matter.  No residual issues exist with regard to character qualifications. 
 
Notwithstanding the Commission staff’s favorable letter ruling regarding Meridian and Sunbelt with respect to the 
Post and Fisher allegations, Post filed a Petition for Reconsideration of the letter decision on August 21, 2003 
challenging the staff’s findings on Meridian’s financial qualifications and the real party in interest issue.  Absent from 
the request for reconsideration was any reference to the earlier alleged misrepresentation issue (i.e. character 
issue). Sunbelt filed its opposition thereto on September 4, 2003 and a reply pleading was filed by Post on 
September 15, 2003.  In a letter dated July 21, 2005 from Barbara A. Kreisman, Division Chief, Video Division, 
Media Bureau to Post, Meridian and Sunbelt, the Commission staff denied the Petition for Reconsideration stating 
that Post failed to provide the Commission with any new evidence to support its claims.      
 
NPG of Idaho (“NPG”), the new licensee of KIFI-TV filed an Application for Review on August 22, 2005 challenging 
the staff findings.  Sunbelt filed its opposition on September 6, 2005 and a reply pleading was filed by NPG on 



EXHIBIT NO. 3 
FCC Form 346  
 
Oregon Trail Broadcasting Company 
  
Page 2 of 2 
__________________________________________ 
 
September 13, 2005.  The matter remains pending but no residual issues exist with regard to character 
qualifications. 
 
Beartooth Communications Company 
 
Beartooth Communications Company (“BCC”) is a wholly owned subsidiary of Sunbelt.  On February 13, 2004, 
MMM License, LLC (“MMM”) filed a Petition to Revoke and Deny the Licenses, Authorizations and Applications of 
BCC (“MMM Petition”), concerning, with respect to BCC, the Applications for Television Translator Stations in 
Billings, Bozeman, Butte, Great Falls, Havre, Helena, Kalispell, Lewistown, and Missoula, MT (“BCC Translator 
Applications”), and the Application for On-Channel Booster Station for Channel 12, Great Falls, Montana (Fac. ID 
159493), FCC File No. BNPTVB-20030915ACY (“BCC Booster Application”). 
 
In the MMM Petition, MMM alleges that BCC lacks the necessary financial resources to complete construction on 
the above-referenced Applications, that BC made material misrepresentations concerning their financial 
qualifications, and that they violated the FCC’s multiple ownership rule (47 C.F.R. §73.3555).  MMM also filed a 
First Supplement to the MMM Petition (dated March 30, 2004) in which it puts forth additional speculative 
arguments as to the issues it raised initially in the MMM Petition (“First Supplement”).  Through Counsel, BCC filed 
its Opposition to the MMM Petition on February 26, 2004, and filed their Motion to Strike and Opposition to First 
Supplement of MMM License, LLC on April 13, 2004.  In both of these responsive pleadings, BCC demonstrates 
that MMM has offered only speculative claims concerning BCC that are wholly unsupported by anyone with 
personal knowledge, and are in no way supported by the Commission’s rules and application procedures.   
 
On January 16, 2004, KRTV Communications, Inc., KXLF Communications, Inc., KPAX Communications, Inc., and 
KTVQ Communications, Inc. (“Cordillera”) filed several Informal Objections to some of BCC’s Translator 
Applications alleging that BCC violated Commission policy with respect to site availability.  On April 1, 2004, 
Cordillera filed Comments with the Commission with respect to its previously filed Informal Objections and reciting 
the same issues raised by MMM and BCC, its parent company, Sunbelt, and its affiliates.  BCC filed a response to 
the Informal Objection on April 30, 2004, reiterating that none of the Cordillera statements hold any merit and that 
all should be dismissed by the Commission.  Cordillera filed its Reply Comments on May 17, 2004. Both the MMM 
Petition and the Cordillera Comments include allegations that were rejected by the Commission in its July 22, 2003 
letter. 
 
Bozeman Trail Communications Company 
 
Bozeman Trail Communications Company (“BTCC”) is a wholly owned subsidiary of Sunbelt.  BTCC held a minority 
49% interest in Sweetwater Broadcasting Company (“SBC”), the licensee of KCWY, Casper, Wyoming, with James 
E. Rogers holding an attributable interest in SBC as an officer and a director.  On February 17, 2004, SBC filed an 
application to transfer control of KCWY to Bozeman Trail (FCC Form 315), File No. BTCCT-20040217ACN.  On 
March 29, 2004 Max Media of Montana, LLC, the parent of MMM License, LLC, filed a Petition to Deny the transfer 
of control application, arguing that Bozeman Trail has de facto control over KCWY.  Sweetwater filed its Opposition 
to Max Media’s Petition on April 12, 2004.  Max Media filed its reply to the Opposition on April 22, 2004.  In a letter 
dated July 29, 2005 from Donna C. Gregg, Chief, Media Bureau, to SBC, BTCC and Uhlmann/Latshaw 
Broadcasting, LLC, the Bureau found Max Media lacked standing to file the Petition to Deny and dismissed the 
allegation of de facto control.  Although the Bureau issued a Notice of Apparent Liability (“NAL”) against 
Sweetwater in this proceeding, the foundation for the NAL is not based upon issues of character.  Bozeman Trail 
Consummated its transaction with Uhlmann/Latshaw on August 25, 2005.  On November 15, 2005, the 
Commission approved the assignment of KCWY from Sweetwater to Bozeman Trail.  This transaction was 
consummated on November 18, 2005. 
 
This explanatory exhibit is provided out of abundance of caution and in the interest of full disclosure.  


