
Exhibit No. 4-FCC Form 302 
Section II, Question 4 
Airen Broadcasting Company 
Page 1 
 
 
 

Character Issues 
 
A.   Involving Meridian Communications of Idaho, Inc. 
 

On August 18, 1999, Meridian Communications of Idaho, Inc. (“MCID”), which is one-third 
owned by Airen’s sole shareholder and includes Suzanne E. Rogers and Brian J. Plant as attributable 
interest holders, filed a settlement agreement with the Commission, asking the Commission to grant 
MCID’s application for a construction permit on Channel 20 in Idaho Falls, Idaho (See BPCT-
19950306KF).  Four years earlier, on March 6, 1995, The Post Company (“Post”), licensee of 
Station KIFI-TV, Idaho Falls, Idaho, had filed a Petition to Deny MCID’s application alleging 
financial and real-party-in-interest issues.   On December 17, 1999, the Post filed a supplement 
alleging that (a) MCID had violated the FCC’s multiple ownership rules; (b) MCID had made 
misrepresentations and lacked candor; and (c) MCID was not qualified to be a licensee.   On January 
27, 2000, Fisher Broadcasting, Inc. (“Fisher”), the licensee of KIDK(TV), Idaho Falls, Idaho, filed 
comments in support of Post’s petition. 
 

By staff letter dated July 22, 2003, the Commission rejected the Post and Fisher allegations 
and granted MCID’s application.   
 

On August 21, 2003, Post filed a Petition for Reconsideration challenging the staff’s 
decision.  MCID filed its opposition thereto on September 4, 2003, and a reply pleading was filed by 
Post on September 15, 2003.  On July 21, 2005, the Commission again denied Post’s claims in a 
letter from Barbara A. Kreisman, Chief, Video Division, Media Bureau, to J. Dominic Monahan 
(“Kreisman Letter”).   

 
On August 22, 2005, the successor to Post, NPG of Idaho, Inc., filed an Application for 

Review of the Kreisman Letter.  In responsive pleadings, Meridian demonstrates that NPG lacks 
standing and offers baseless allegations and factually incorrect assertions in its Application for 
Review, and that the Application should be dismissed by the Commission.  The NPG Application for 
Review remains pending with the Commission. 
 
B.   Involving Rocky Mountain Broadcasting Company  
 

Suzanne E. Rogers and Brian J. Plant hold attributable interests in Rocky Mountain 
Broadcasting Company (“RMBC”).  On February 13, 2004, MMM License, LLC (“MMM”) filed a 
Petition to Revoke and Deny the Licenses, Authorizations and Applications of RMBC relating to 
RMBC’s applications for a TV Translator Station (Ch. 28) (BNPTT-20000828BIK) and a TV 
Booster Station (Ch. 10), Great Falls, Montana (BNPTVB-20000930BBS).   MMM alleged that 
RMBC lacked financial resources; that it had made material misrepresentations; and that it had 



Exhibit No. 4-FCC Form 302 
Section II, Question 4 
Airen Broadcasting Company 
Page 2 
 
 
violated the FCC’s multiple ownership rules.   On March 30, 2004, MMM filed a supplement to its 
petition.   RMBC filed responsive pleadings and the matter remains pending before the Commission.  
 

On January 16, 2004, KRTV Communications, Inc. (“Cordillera”) filed an Informal 
Objection to RMBC’s Translator Application alleging a site availability question.  On April 1, 2004, 
Cordillera filed supplemental comments incorporating the allegations of MMM.    RMBC filed 
responsive pleadings and the matter remains pending before the Commission.    

 
RMBC’s responsive pleadings to both Cordillera and MMM demonstrate that neither the 

Cordillera nor the MMM statements in their various pleadings hold any merit and that all should be 
dismissed by the Commission. 

 
 
To the extent the filings addressed above raise reportable matters, the Parties to this 

Application are including this Exhibit No. 4 herewith. 


