Exhibit No. 4

FCC Form 302-DTV

Section II, Question 4

Beartooth Communications Company

CHARACTER ISSUES RELATING TO SUNBELT COMMUNICATIONS
COMPANY AND ITS SUBSIDIARY LICENSEE COMPANIES

Sunbelt Communications Company (“Sunbelt”) and its several subsidiary licensee
companies, including Beartooth Communications Company, the licensee of Station KTVH-DT,
Helena, Montana, have been subject to certain character issue allegations. These character issues
were raised as a result of allegations made against an application for anew TV station in Idaho Falls,
Idaho. The applicant, Meridian Communications of Idaho, Inc., is owned by the adult children of
James E. Rogers. James E. Rogers is the majority shareholder of Sunbelt. The allegations claimed
that Meridian and Sunbelt had violated the Commission’s multiple ownership rules because of
allegedly prohibited familial ties between James E. Rogers and his children.

In a letter dated July 22, 2003 from Barbara Kreisman, Division Chief, Video Division,
Media Bureau, to J. Dominic Monahan, Esquire, the FCC staff rejected all of the allegations,
claiming that no substantial material question of fact had been raised. Notwithstanding the
Commission staff’s favorable letter ruling regarding these allegations, one of the original petitioners
filed a Petition of Reconsideration on August 21, 2003. Once again, Sunbelt filed an Opposition.
Two years later, on July 21, 2005, Barbara Kreisman, Division Chief, Video Division, Media
Bureau, issued another letter decision denying the Petition for Reconsideration, stating that no new
evidence had been raised to support these claims.

Once more, on August 22, 2005, the staff decisions were challenged in an Application for
Review filed by the petitioner before the full Commission. The pleading cycle on the Application
for Review was completed on September 13, 2005 and the matter remains pending, although no
residual issues exist with regard to character qualifications.

Beartooth Communications Company was challenged with alleged character issues when it
filed for certain television translator and booster stations in Montana. The grounds for this challenge
was that Sunbelt had made misrepresentations about its financial and technical qualifications and
had violated the FCC’s multiple ownership rules. Although the pleading cycle on these matter was
completed on May 17, 2004, the matter remains pending before the Commission.



